Tålamod

En av mina bästa kvalitéer som lärare skulle jag nog säga är mitt tålamod. Det krävs mycket innan jag ska tappa tålamodet. Men idag var det riktigt nära. 

Har inte känt mig på topp idag, utan har haft en molande huvudvärk hela dagen. Och just huvudvärk kan vara väldigt påfrestande för mig. Lägg då till ett varmt klassrum med en grupp elever som typ alla vill ha hjälp samtidigt. 

De har inte riktigt förstått det där med turordning än heller. Om jag hjälper en elev sitter alla andra och säger "Emma, kom hit! Emma, hjälp mig! Emma... Emma... Emmaaa" och räknar med att jag bara ska släppa den eleven jag hjälper just då. Ett tag idag blev det bara för mycket, och jag fick verkligen anstränga mig för att hålla mig lugn och inte skrika rakt ut att jag inte kan hjälpa mer än en person åt gången. 

Dessutom blir de irriterade när jag säger "Vänta lite, jag kommer snart" om jag redan hjälper en elev. Men hur skulle det bli om jag släppte den eleven jag höll på med just då för att hjälpa nästa? Då skulle jag ju inte göra annat än springa fram och tillbaka i klassrummet, och ingen skulle få hjälp. 

Jag försöker vara så rättvis jag kan genom att försöka ha en viss turordning. Den som frågar efter hjälp först får såklart hjälp först. Men sen måste jag försöka sprida ut hjälpen lite också, så att jag inte springer mellan Elev A och Elev B hela lektionen bara för att de ropar först. Går jag från Elev A till Elev B så kanske jag tar Elev C sen, även om Elev A var först med att be om hjälp igen. Blev detta helrörigt haha?

Men i alla fall. Har inte varit på topp idag. Men när några elever ville stanna efter sista lektionen och få extra hjälp kunde jag inte med att säga nej. På torsdagar slutar de 45 minuter tidigare än vad skolan normalt slutar, och eftersom jag ändå inte hade något annat arbete att fixa idag tänkte jag att de lika gärna kan få stanna den extra stunden tills skolan egentligen slutar. Så nu efteråt är jag heeeelt slut i huvudet haha!

Sitter just nu på Espresso House och har fått i mig lite kaffe, så huvudet börjar hänga med lite bättre. Men känner ändå att det här inlägget blev lite rörigt och babbligt, så jag ber om ursäkt haha!

Hoppas ni har haft en bra dag i alla fall!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: