Mer kärlek, mindre hat

En sak jag ofta tänkt på - och som faktiskt chockar och skrämmer mig - det är hur vi faktiskt tilltalar varandra på internet. Varför tycker vi oss ha rätten att kränka eller dumförklara någon annan på internet, bara för att hen kanske uttrycker en åsikt som inte är i enlighet med våra egna åsikter? Eller för att någon ställer en fråga som andra anser vara aningen korkad eller rent av dum?
 
Det är sååå otroligt många gånger jag har gått in på en video, ofta med djur som fokus. Så kollar jag kommentarerna, och blir mörkrädd. Majoriteten av kommentarerna är bnågon som taggar sin kompis och talar om hur söööööt videon är och massa hjärtan. Men några av kommentarerna talar alltid om hur synd det är om djuren. Och det är dessa kommentarer som bemöts på ett oerhört skrämmande sätt.
 
Sen när blev det okej att kränka någon för att hen tycker att lamm inte ska ha kläder, eller att igelkottar inte ska domesticeras, eller vad det nu kan vara? Varför tar vi oss rätten att säga så fruktansvärt elaka saker, och totalt dumförklara någon för att hen uttrycker en annan åsikt? Man är inte dum i huvudet bara för att man tycker att vilda djur ska vara just det - vilda. Precis som man inte är dum i huvudet för att man tycker att en igelkott med innetofflor är söt.
 
Jag håller inte med alla kommentarer jag läser - givetvis. Men jag kommenterar inte heller något elakt när jag inte håller med.
 
Varför kan vi inte vara positiva och uppmuntrande istället? Eller åtminstone konstruktiva? Tycker du att personen har fel - tala om varför hen har fel. Kanske har hen fått fel information - eller så ser ni helt enkelt på saken på två olika sätt. 
 
Oavsett tycker jag att vi ska lägga allt detta hat åt sidan. Det gamla uttrycket om att "har du inget bra att säga, så säg inget alls" är faktiskt en ganska bra riktlinje.
 
Ha nu en riktigt härlig fredag, vad ni än gör!
Själv ska jag snart gå från föreläsningen och ta tåget hem till västkusten och krama mina katter och min kille.
 
Peace out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: