Rätt till olika åsikter

Hej på er! Hoppas ni har haft en bra dag!
 
Min dag har varit väldigt spännande faktiskt. Eller intressant liksom. 
Dagen började med en bildlektion då eleverna fick jobba med lera. Och jag måste säga att SHIT vad duktiga alla var?! När jag gick i skolan gjorde jag typ gröna snögubbar och UFO:n.......... (Skojar inte. Är faktiskt stenseriös.) Så det var riktigt kul att se faktiskt att alla var så duktiga på att skulptera!
 
I övrigt valde jag att variera denna dagen lite. Istället för att jobba med svenska i böckerna har vi diskuterat och pratat stora delar av dagen. Och genom diskussioner kan man komma fram till väldigt spännande saker!
 
Med tanke på ett samtal jag hade med en elev igår valde jag att ta upp en del skillnader mellan Sverige och till exempel Afganistan. Av någon anledning tog nämligen en kille upp igår att här i Sverige tycker vi inte det är konstigt om någon är homosexuell, men i Afghanistan och andra länder runtom är det verkligen fel att vara homosexuell. Han själv är av åsikten att homosexualitet är fruktansvärt, men han var väldigt chill i frågan och förstod/accepterade att de flesta i Sverige har en annan syn på saken. Men jag tänkte att det här var en bra sak att ta upp med hela klassen. 
 
När denna kille förklarade för klassen hur svenskar förhåller sig till homosexualitet fick jag tretton förskräckta blickar och ett unisont "VARFÖR?!" till svar. Haha! 
 
Tyckte även att det passade bra att ta upp att Sverige är ett kristet, men sekulariserat land, och vad det betyder. Alla mina elever är muslimer och tror på Gud, och för dem är religion viktigt liksom. Så jag förklarade att i Sverige är det inte så många som tror på Gud, även om vi är ett kristet land.
 
Tillsammans med eleverna punktade jag även upp fler saker som skiljer sig mellan länderna, bland annat demokrati (Sverige), korruption (Afghanistan) och olika åldersgränser.
 
I och med att vi uppmärksammade skillnader kunde vi också prata om att det är viktigt i Sverige att alla har rätt till sina åsikter och att man får säga vad man tycker (pratade även om våra grundlagar i samband med detta). Man måste inte tycka samma eller tycka att någon annan har rätt, men alla har rätt att tycka det man tycker. 
 
Måste säga att det blev en väldigt intressant och rolig eftermiddag! Ett tag blev det en väldigt hetsig diskussion på persiska som jag inte förstod ett ord av, så kände att det var lämpligt att avbryta innan det blev alltför intensivt haha. Men det är alltid kul att höra att eleverna diskuterar (även när jag inte förstår vad de säger) för det betyder ju att de reagerar på något och har åsikter om saken.
 
Kan säga att jag hade velat upprepa den här eftermiddagen om typ ett år. Tänk att kunna diskutera allt mellan himmel och jord (politik, religion, mat, intressen, lagar och regler etc. etc.) som vi gjorde idag om de hade kunnat bättre svenska. Snacka om att JAG skulle kunna lära mig mycket då. Shiiiit vad det hade varit kul! :D 
 
Det brukar faktiskt en av mina elever säga om vi pratar om något lite svårare. Då ser han lite fundersam ut och säger: "Hmmm... Om jag kunde bättre svenska kunde jag förklara, men det kan jag inte. Så jag vet inte hur jag ska säga det." Förstår ni hur nyfiken jag blir på hans åsikter då eller?! Detta är dessutom en väldigt intelligent kille med, enligt mig, väldigt bra åsikter och som kan/vet väldigt mycket även om han aldrig har gått i skolan tidigare. 
 
Känner att jag måste öva på att korta ner mina inlägg.. Detta är tredje långa inlägget på rad, sjukt segt att läsa ju. Men jaja, ni får stå ut med det! Får försöka blanda lite kortare vardagsinlägg med dessa längre reflekterande inlägg framöver :)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: