Som en Aha-upplevelse

Trots att jag bara är 23 år (snart) har jag länge känt en stress över att jag måste bestämma vad jag vill jobba med och göra resten av mitt liv. Särskilt när jag ser personer som är yngre än mig, som gör karriär och verkar veta exakt vad de vill göra med sitt liv. 
 
På gymnasiet läste jag ekonomi/juridik, och kände väl att det var nåt jag kunde satsa på - men jag var inte överdrivet engagerad på gymnasiet och hade väl egentligen ingen aning om vad jag gjorde eller vad det kunde leda till i framtiden. 
 
Sen från ingen stans kom idén om att läsa marknadsföring, och den idén har hängt med i alla år. Men jag har inte gjort något med det, mer än att jag har svarat att jag vill läsa marknadsföring om någon frågat typ.
 
Jag har efter gymnasiet testat på lite olika yrken. 
 
- Jag har jobbat som lärarvikarie, med lite olika arbetsområden.
- Jag har jobbat inom äldrevården.
- Café (Espresso House) har jag också testat på.
- Och nykomlingen på listan är matvarubutik.
 
Jag ser det som bra erfarenheter alltihop. Men det finns en gemensam nämnare. Jag tröttnade. Väldigt snabbt.
Det var fortfarande roligt att jobba, men efter en knapp månad hade jag lärt mig det mesta och kände därför att det inte längre var någon utmaning. Och jag tror inte jag är ensam om att känna så, att ställa sig frågan Var det inte mer än såhär?
 
Men! Nu känns det mer och mer som att jag har hittat min bana. Jag är sååå glad att jag sökte den här utbildningen trots att jag inte trodde att jag skulle komma in. För om jag inte hade sökt så hade jag definitivt inte kommit in.
 
Jag har bara gått i skolan i en vecka hittills, men ju mer jag läser desto mer känner jag att det är det här jag vill hålla på med. Det som jag älskar med marknadsföring och som jag tror passar mig bra, är just att marknaden är såpass föränderlig. Man måste hela tiden vara på hugget och hålla sig uppdaterad - vilket lämnar väldigt lite utrymme till att bli uttråkad. Perfekt ju! 
 
Får hoppas den känslan håller i sig bara! Just nu känns det iaf som att jag har fått en aha-upplevelse hehe.
 
 
I alla fall. Just nu sitter jag på tåget, överlycklig över att det finns internet (har inget bredband hemma än...)
Men mest så pluggar jag. Läser ikapp de kapitlen som vi gått igenom den här veckan. Känns bra att ligga i fas inför nästa vecka.
 
C ya!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: