Olika formuleringar

Hejsan på er! Nu såhär på kvällskvisten har mina tankar börjat snurra lite. Eller kvällskvisten, det är väl snarare natt haha. Tänkte i alla fall dela med mig av mina funderingar!
 
Vi alla har ju säkert hört minst en gång att ett barn var en "olycka" eller ett "misstag". Men hur tänker man egentligen när man väljer just dessa formuleringar? Att välja att tala om att barnet var ett misstag eller en olyckshändelse får ju inte barnet att känna sig som den mest önskade och efterlängtade personen här i världen, eller hur? 
 
Visst att mååånga barn är oplanerade, men det betyder ju inte att de är ett misstag. För ett "misstag" borde ju tyvärr ha lett till abort, enligt mig. Har även hört den här, som en nära person har fått berättat för sig av sina föräldrar: "Ja, du var ju en sprucken kondom höhö". Behöver jag ens säga att hon inte uppskattar det?
 
Men hur kan man istället uttrycka sig då? Jo, lägg fram det på ett positivt sätt. Olika ord har olika laddning; positiv eller negativ. Misstag och olycka har i mina öron en väldigt negativ klang. Ett bättre ord att använda sig av kanske kunde vara överraskning? Det tycker i alla fall jag låter positivt och härligt! Som en present liksom. Det talar om att graviditeten inte var planerad, men att det ändå var en fin present som kom ut.
 
Jag tycker i alla fall att man som förälder är skyldig att få sitt barn att känna sig älskad och önskad, och även om man inte menar något illa och även om man älskar sitt barn mer än allt annat, så kanske det inte är jätteroligt för ett barn att höra att man var resultatet av ett misslyckat försök att skydda sig från en graviditet. Right?
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: