Dinner by me

När mamsen är sjuk fixar Emma käk! I alla fall idag haha...

Resultatet blev iaf en soppa med linser och kikärtor, såå gott! Bästa är ju att den är vegansk och både gluten- och laktosfri. 


Finns inget exakt recept, men jag utgick ifrån Bianca Ingrossos recept på linssoppa, och sen freestylade jag en del. 

Så ingredienserna i min soppa är:

1 zucchini
Ca 1 purjolök
1 färsk lök
2 vitlöksklyftor
2 rivna morötter
1 burk kikärtor
1 frp röda linser
1 burk krossade tomater
3 grönsaksbuljongtärningar
Vatten
Olivolja

Gör så här:

Tärna zucchinin. Hacka löken (färsk, purjo och vitlök). 
Häll olja i en kastrull och fräs sedan zucchini + lök. 

Häll sedan på varmt vatten (valfri mängd) och krossade tomater tillsammans med buljongtärningarna. 

Riv morötterna medan soppan kokar. 
Släng i morötterna och rör om. Smaka av. Krydda med valfria kryddor om du vill (jag valde att inte krydda alls, inte heller salt och peppar). 

När du är nöjd med smaken kan du hälla i linser och ärtor. Häll eventuellt i mer vatten. Smaka av igen. 

När du känner dig nöjd med smaken - avnjut soppan! Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: