Matmuffins - både gott och praktiskt!

Nämnde i förra inlägget att jag höll på att baka, här kommer resultatet!


Matmuffins med skinka, mozzarella, soltorkade tomater och basilika. Sjukt gott! Och väldigt enkelt!

Både matmuffins och pizzabullar är himla bra tycker jag - gott mellanmål eller supernajs till picknick :)

Receptet kommer här:

Som jag ganska ofta gör har jag även här freestylat lite med receptet, men här är ungefär hur jag gjorde.

Deg: 
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
3 stora ägg
0,5 dl olivolja
1 burk créme fraiche (ca 2 dl)

Fyllning:
2 påsar mozzarella
Soltorkade tomater efter smak (ca 1,5 dl hackat hade nog jag)
5 skivor rökt skinka
Basilika efter smak (5-10 blad hade jag, men tar nog lite mer nästa gång)

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ihop äggen och blanda sedan i olivolja och créme fraiche. Tillsätt äggsmeten i mjölblandningen och rör om. 

Hacka alla ingredienser till fyllningen. Blanda ner hälften av ingredienserna i degen. Sätt ut muffinsformar och fyll ungefär till 3/4 med deg. Fördela sedan resten av ingredienserna i formarna. Jag valde att spara mozzarellan till sist och lägga några bitar överst för att få ett ostlager uppe på, men det gör man ju som man vill!

Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Kolla med sticka, den ska vara torr!

Enjoy!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: